Saturday, August 15, 2009

أي كلام -4- وإنت إزيك كده و إزاي أمك؟

لاحظت مؤخرا حاجة غريبة جدا. أثناء كلامي مع الناس سواء أقارب أو أغراب أو أصحاب. بستعمل عادة كلمة "أم" بدلاً من والدة. يعني مثلاً بقول " أمي مظبطالنا أكلة سمك فحيتة النهاردة" أو مثلاً لو واحد أمه كانت عيانه شوية فبسأله "هيا أمك عاملة إيه دلوقتي؟", عادي يعني مش كده؟
لأ طلع ولا عادي ولا حاجة. بعد شوية كده لقيت الناس بتبدي تبرم كده أو نوع من التأفف و الضيق لما بستعمل الكلمة دي!! و عادةً بيردوا بحاجة زي "والدتي بخير و الحمد لله". طيب يا سيدي ربنا يشفينا جمعياً –قولوا آمين- , الفكرة بقي إنه أو إنها بيؤكد قوي في النطق علي لفظة والدتي دي. بصراحة مكنتش واخد بالي قوي من الحكاية دي لحد ما واحد صاحبي لفت نظري ليها و نبهني على أساس إنه بيسدي إليَ نصيحة يعني, قالي "بلاش تقول أمي و أمك و أمه و أمهم و كده. قول والدتي أو والدتك عشان الناس بتضايق يعني و كده".

الحقيقة إستغربت جداَ و مأخدتش كلامه بجد , لكني لما حطيت الحكاية في دماغي و بدأت أركز على إنفعلات و ردود أفعال الناس لما أستعمل كلمة أمي أو أمك دي معاهم . زي ماقلت كده في الأول , لقيت علاما ت عدم رضا أو إستغراب في بعض الأحيان, دا طلع الكلام جد بقى!!!
أنا فعلاً مش فاهم!! هي أمي أو أمك أو أمه دي كلمة عيب؟!! هي دخلت قاموس الكلمات الأبيحة من ورايا و العياذُ بالله؟!!

أُم..إقرؤها كده..أُم..بذمتكوا حسيتوا بحاجة وحشة؟!! جه في دماغكوا غير الدفا و الحنان و الأمان؟..مالها الكلمة؟!!
أنا بحبها جداً (الإتنين الكلمة و أمي أنا شخصياً). و بعدين يا إخوانا..أكيد كلنا فاكرين حديث الرسول (ص ل ع) اللي درسناه في أولى إبتدائي (ده حتى لو مكناش متعودين نقرأ أحاديث بره نطاق الدراسة). الحديث الصحيح بتاع "من أحق الناس بحسن صحابتي؟" الرسول الكريم رد على السائل قال إيه؟ هه؟ أيوه.."أمك" أهو.. "ثم من؟" قال إيه تاني عليه السلام؟ .."أمك" طب "ثم من؟" قال "أمك" .. الله؟!! تلات مرات و الرسول الكريم (ص ل ع ) يرد يقول "أمك"..و هو من أوتى جوامع الكلم , لو كانت أمك دي كلمة سيئة من أي وجهة نظر أو تحت أي مقياس مش كان يقدر يجيب مكانها 50 مرادف؟!! و بعدين هل هو عليه السلام هيختار من كل المرادفات كلمة عادية يعني اللي هيا زيها زي غيرها؟!! أكيد عليه السلام هيختار أحسن و أنقى و أطهر و أجمل و أدق و أشمل و أعم كلمة ممكنة للتعبير عن المعنى.

و بعدين الأساتذة و الأنسات اللي بيقولوا "والدتي". تعالوا نبص لُغوياً على الكلمة دي..
والدة.. على وزن فاعلة..و دا إسم الفاعل من الفعل الثلاثي وَلَدَ. يعني والدة دي معناها من قامت بفعل الولادة..يا سلاااااام , هي دي بقي كل العلاقة بين الإنسان و أمه؟!! إنها والدته!! يعني هي اللي قامت بولادته..ماشي يا سيدي, طيب إفترض إنها بعد ما ولدته رمته في الشارع ولا على باب ملجأ؟ تبقى أمه برضه؟!! ولا إفرض ولدته و باعته زي مابقينا بنسمع في الجرائم؟ تبقى أمه برضه ولا أم سحلول؟!!

و هل أهم حاجة بتعملها الأم للإبن أو البنت هي عملية الولادة نفسها؟!! طب ما لامؤخذاة قطتي ولدت وبعدها بشهرين كانت نازلة ضرب في عيالها و مش عارفة دول مين أصلاً!!. أنا مش بهون من آلام و أوجاع الحمل و الولادة إطلاقاً و لا بقلل من حجم التضحية اللي "الوالدة" بتقوم بيها لدرجة إن بعض النساء يرفضن فكرة الحمل و الولادة إشفاقاً من المشقة دي (و في منهن بيرفضن عشان شكل جسمها ميغيرش !!) .
لكن اللي أقصده بالدرجة الأولى هو إن الأمومة أكبر بكتيييييير من مجرد عملية الولادة..يعني أنا لو قلت لأمي يا والدتي أبقى بوصف جزء صغير جداً من اللي بتمثله ليا و بقلل جداً من دورها في حياتي..و كأن وظيفتها إنتهت مع قطع الحبل السري!!

عشان كل ده أنا بقول أهو أمي هي أمي مش بس والدتي و أمك أو أمِك هي أمك أو أمِك مش مجرد والدتك و مش عايز أشوف لوية بوز حد لما أسلم عليه و أسأله "و إنت أمك عاملة إيه دلوقتي؟"

9 comments:

AMeeR said...

totally agree w el mwdo3 da fe3lan ana kont bafakar feh w ay 7ad y2oli mesh 3arf eh a2olo el nabi 2alha omak

Dina said...

بجد ضحكتنى :))

على فكرة فيه حل تانى اظرف ممكن بدل كده تقول وانت مامتك عاملة ايه دلوقت
أو طنط عاملة ايه دلوقت كده يعنى

:)) انا معنديش اعتراض على كلمة امك لكن الناس دلوقتى بتدور على الشياكة والمظاهر فى كل حاجة حتى الكلام

Shereen said...

howa ana ghaleban 3arfa meen sa7bak elly e3tarad 3al mawdo3 da :P (3arfa ennak hat2oly enny sayba el mawdo3 kollo w maska f dee .. bs enta 3aref ya dude, amoot fel fazlaka w tashgheel el demagh ana :PP)!
w 3ala fekra, OMMY betsallem 3alik w bet2ollak mate2ta3sh el missdat :P

M.Aziz said...

مساء سعيد
المشكلة إن فى ناس حقيقى مش بتحب كمان والدتك !!
يعنى أنا شايف إن أمك فعلا أشيك كتير من والدتك دة غير أنها أخف لفظيا
أظن صعب تقابل واحد وتقوله : إزاى الحاجة الوالدة؟؟
كلمة أخيرة : أظرف ما فى الموضوع العنوان .. بجد كنت هقع من ع الكرسى من كتر الضحك أول ما قريت العنوان بس

KhaLeD WahEeD said...

@AMeeR:
إنت شب نضيف, و دماغك مكلفة. مش زي العيال السيس بتوع الكومبروتر و الإنترتت

@Dina:
الناس تقدر تدور على اللي نفسها فيه , شياكة بقى سباكة , انا مليش فيه, اللي أنا شايفة صح هفضل أعمله او اقوله, و بعدين حتى ماما و طنط دول مش عربي أصلاً يعني ماما دي كلمة أصلها لاتيني
mamme
و بعدين إتحرفت ل
maman
في الفرنسية و بعدين
mum in english
و بقت ماما في العربي
و طنط كلنا عارفين إنها
aunt
و أمهات صحابي مش عماتي أكيد
غلس أنا قوي مش كده

@shereen: am 1005 sure that u dont know the guy who told me about it coz it someone u dont know :P , 3'awya fazlka enty :D.
salemely 3la Omeek kteeer w 2olelha ana bd3ylha tbna ykon f 3onha w ysbrha 3la ma balaha :D

@Zizo:
كيف الحال يا دوك؟
فين الجديد يا عم؟
ممكن أقوله إزاي الحاجة الوالدة بس دا بعد ما أقوله نهارك سعيد أو صباح شريف..و و أنا ماشي أقوله العواف
مستنين الجديد يا ريس

M.Aziz said...
This comment has been removed by the author.
M.Aziz said...

إزيك يا أستاذ خالد
معلش واجع دماغك
فى موضوع فى منتدى الكلية عندنا عن المدونين والمدونات
فـ كنت عايز استأذنك أخد حاجة أحطها بإسمك ولينك المدونة طبعا لو مش عندك مانع
الجديد بقة بعد السمر كورس .. لعنة الله عليه

Anonymous said...

well said :)

KhaLeD WahEeD said...

well, Thanks to Anonymous whoever you are :)